Het geheim van interne communicatie

Wil je tevreden medewerkers? Wil je een goede werkgever zijn? Kijk dan eens naar de wijze waarop met medewerkers gecommuniceerd wordt. Tijdige, open communicatie is belangrijk voor werkplezier.
Het geheim van interne communicatie
Foto: ANP

Dat stelt communicatiecoach Robin Hardman. Als je de communicatie richting medewerkers wil verbeteren moet je volgens Hardman twee dingen in gedachten houden:

1. De regels van communicatie zijn veranderd

  • Medewerkers verwachten informatieverstrekking op interactieve wijze. Ze willen commentaar kunnen geven en vragen kunnen stellen.
  • Medewerkers verwachten dat informatie verspreid wordt. Communicatie blijft niet beperkt tot directe collega’s of leidinggevenden. Ook met andere afdelingen, vestigingen of bedrijfsonderdelen kan informatie uitgewisseld worden
  • Medewerkers verwachten dat informatie up to date is. Gelukkig zijn websiteteksten en dergelijke snel aan te passen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld handboeken.

2. De basisregels van communicatie veranderen nooit

Goede communicatie met medewerkers, of dat nu in gedrukte vorm of op een scherm is, heeft de volgende kenmerken:

  • Eerlijkheid. Het is helemaal niet erg om ergens een positieve draai aan te geven, maar ga niet liegen of feiten verzwijgen.
  • Aanwezigheid. Het is niet noodzakelijk om alle informatie te hebben voordat je het gaat delen. Het is beter om medewerkers te informeren over wat je wel weet, daarbij aangevend dat enkele zaken nog onzeker of onbekend zijn.
  • Duidelijke, directe taal. Er zit een groot verschil tussen professioneel communiceren en gebruik maken van managementtaal. Door jargon te gebruiken verdoof je medewerkers in plaats van hen te informeren.
  • Allure. Formele communicatie hoeft niet saai te zijn. Hardman. Het gaat erom dat je de attentie van medewerkers krijgt. Daarbij moet je concurreren met Facebook, Dan Brown of het WK voetbal.
  • Informatie. Het doel van communicatie is communiceren. Verplaats je in de doelgroep. Wat wil deze doelgroep horen? Waarom is dat belangrijk voor deze doelgroep? Welke volgende stap moet deze doelgroep nemen?
  • Herhaling. Hoeveel e-mails heb je vandaag al gescand? Hoeveel daarvan ben je al vergeten? Als je iets belangrijks hebt te melden kun je dat het beste verschillende keren, via verschillende media doen.
  • Karakter. Communicatie met medewerkers moet passen bij de cultuur van de organisatie, net zoals externe communicatie.

Bron: Robin Hardman